top of page

Na víno po deci do Degu

Staré Brno je krásná čtvrť s obrovským potenciálem, i když jeho reputaci zatím kazí například nevyhovující podoba a fungování Mendlova náměstí jako fakticky pouze přestupního uzlu MHD. Díky nové výstavbě a s tím spojenou částečnou obměnou obyvatel se čtvrť začíná měnit i z hlediska typu nově budovaných podniků a nabídky služeb (urbanisté a sociologové by o tomto vývoji mluvili jako o gentrifikaci). Koneckonců, delší dobu tu již sídlí skvělé Borgo Agnese, kouzelný Kabaret Špaček nebo vloni otevřená kavárna Flexaret a nově příležitost v umístění svého nově zamýšleného podniku právě sem vycítil také Jaroslav Šufajzl, když si na Anenské ulici se společníkem otevřeli vinný bar Degu.

Od dob, co skončila moje oblíbená vinotéka U Andersena, mi podobný podnik v Brně chyběl. Tedy, ano, můžete jít ještě do Petit Cru nebo do Don Pintxos s nabídkou ryze španělských vín, ale tím jsem ve výčtu podniků, pro které může Degu představovat konkurenci, u konce. Nečekejte totiž klasický sklep se sudovým vínem mnohdy nejasného původu (nebo v tom jasno nemá spíše obsluha?), jakých je v Brně spousta. Jedná se o moderní vinný bar, jaký můžete znát z cest po zemích, jako je Španělsko nebo Francie. Stále je otevřených přibližně 20 lahví a víno si můžete dát jen tak po deci, ať zjistíte, co vám vyhovuje a v čem chcete pokračovat. A pokud chcete vyzkoušet i jinou než otevřenou láhev? Není problém. Degu totiž není jen vinný bar, ale také obchod s víny. Takže je také malá šance, že se stane, že přijdete posedět na láhev vína a druhou si již nedáte. A co mě ještě baví (ale to je spíše pracovní postižení), je logo tohoto podniku. Žádná sklenice vína, žádné rádoby moravské zdobené ornamenty. Moderní logo moderního podniku.

Ale zpátky k vínům. Mám ráda, když obsluha ví o vínech více než já a umí mi doporučit (to není namyšlenost, jako spíš kritika většiny podniků s neobeznámenou obsluhou :-) ), takže jsem se zatím při svých dvou návštěvách nechala spíše vést – a rozhodně nebyla zklamaná. A jaká vína mě oslovila? Například barikový Sauvignon od Kořínka (nová řada APRI) jako tečka na závěr první návštěvy. Sauvignon v bariku jsem měla pravděpodobně poprvé a vlastně bílá bariková vína ani nevyhledávám (v minulosti mě zaujalo snad ještě Chardonnay 2010 od Gotbergu a pár dalších výjimek, které dnes už ale z rukávu nevysypu). Dobrý byl také Pinot Noir 2011 z vinařství Celaria. A snad všechny veltlíny. Hlavně ten od Lahofera. Kromě těchto i v Brně známých vinařů (vedle Kořínka nebo Lahoferu zde ochutnáte produkci z Vinařství rodiny Špalkovy nebo Waldbergu) tady však najdete také vinaře a vinařství, se kterými jste se možná dosud nesetkali. Pro mě to bylo například vinařství Markel. Zatím jsem totiž nezmínila to podstatné – Degu se zaměřuje na (především) menší vinařství ze Znojemska, odkud pochází také jeden ze spolumajitelů. Do budoucna však nevylučují rozšíření nabídky o vína z dalších moravských podoblastí. Při minulé návštěvě jsme navíc ochutnali znojemský vinný jam – tedy ne známé želé, ale opravdový jam z hroznů. Jedna lahvička Sauvignonu ve změněném skupenství mi už teď čeká doma na to, až připravím lívance.

Degu je tak zajímavý podnik jak pro ty, kteří si chtějí rozšířit obzory a třeba si i přijít o víně příjemně popovídat (mimochodem, při každé návštěvě jsem v Degu potkala dosud neznámé zajímavé lidi a přišla domů později, než plánovala), tak pro ty z vás, kteří jen máte chuť na dobré víno, ale vůbec nevíte, co si nechat doporučit a kde a jak začít. Pro vás je tu také "předpřipravená" degustační varianta s průřezem odrůdami v dámském i pánském podání (liší se zbytkovým cukrem, takže já bych si případně dala tu pro chlapy :-) ), která vám třeba pomůže "odpíchnout se". Anebo se můžete nechat vést na některé z degustací, které Degu připravuje. Zatím jsou sice spíše volnější, do budoucna se ale počítá s klasickými prezentacemi samotnými vinaři. Je to blbý, ale skončím zcela banální větou: Tohle místo se mi prostě líbí.

Štítky:

Vybrané příspěvky
Nedávno jsem napsala
Přečtěte si i něco staršího
Hledejte podle štítků
bottom of page